OPMEER - Wie naar buiten gaat, ziet al snel zwerfafval liggen. En sinds Corona is de hoeveelheid zwerfafval alleen nog maar toegenomen. Je zou het bijna normaal gaan vinden. Om dat beeld te kantelen en om inwoners bewust te maken van de schadelijke effecten van zwerfafval, starten de gemeenten Koggenland en Opmeer vanaf eind augustus een campagne tegen zwerfafval onder de titel “Zwerfafval. Niet normaal”.

Op indringende wijze confronteert de campagne inwoners met het gemak waarmee afval op de grond gegooid wordt en wordt uitgelegd wat de zeer negatieve effecten hiervan zijn. Want dat ene flesje, blikje, stukje kauwgom of patatbakje is zeer schadelijk voor planten, dieren, milieu en zelfs de volksgezondheid. De campagne wordt via social media zoals Facebook en Instagram gevoerd en wordt ondersteund met speciale doelgroepcampagnes gericht op bezoekers van winkels en horeca, medewerkers van bedrijven en leden van sportverenigingen.

Wethouders: “Zwerfafval kent geen grenzen”

Wethouders Caroline van de Pol van Koggenland en Robert Tesselaar van Opmeer zijn zeer gemotiveerd voor de aanpak van zwerfafval en de samenwerking.

“ Zwerfafval is inmiddels de grootste irritatie onder inwoners, maar toch blijft men afval op de grond gooien. Dat komt mede doordat zwerfafval zich in het onderbewuste van mensen bevindt: ze staan er niet bij stil. Door mensen bewust te maken van hun gedrag en ze te informeren over de schadelijke gevolgen van zwerfafval werken we aan gedragsverandering. We schudden mensen als het ware wakker. Niet door mensen angst aan te jagen, maar hen juist aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid. De campagne “Zwerfafval. Niet normaal” confronteert mensen dan ook met hun excuus om toch afval op de grond te gooien en vertelt wat de gevolgen daarvan zijn. Door dit als Westfriese gemeenten samen te doen, maken we regionaal een vuist tegen zwerfafval”.

Van patatbakje tot kauwgom
De campagne ‘Zwerfafval. Niet normaal’ omvat bijna alle vormen van zwerfafval en richt zich op inwoners, aangevuld met speciale doelgroepcampagnes. Via social media worden inwoners geconfronteerd met hun gedrag en bewust gemaakt van de schadelijke effecten van zwerfafval. Want veel mensen weten niet dat kauwgom aardolie bevat en wel zo’n 20 jaar in het milieu schade aanricht, er in een bananenschil cellulose zit dat er minimaal een jaar over doet om te verteren, chipsverpakkingen vaak een metalen laagje aan de binnenkant hebben, patatbakjes van plastic zijn en nooit verteren en blik zelfs in de voedselketen terecht kan komen. Omdat sommige vormen van zwerfafval relatief vaak voorkomen, zoals bij de entree van winkels, horeca, bedrijven en sportverenigingen, worden er aanvullend speciale doelgroepcampagnes ingezet. Hiervoor is een speciale toolkit beschikbaar. Omdat ook de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk in dezelfde periode campagne voeren, ontstaat een grote regionale campagne. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Schoner Noord-Holland die zich inzet voor een provincie zonder zwerfafval en is op 2 september van start gegaan.